Vanliga frågor
Här har vi samlat de vanligaste frågorna med tillhörande svar för att du enkelt ska kunna hitta den information du söker. Har du andra frågor eller vill ha mer information om något, kontakta ditt säljkontor eller info@alvsbyhus.se
-
Innan husköp
-
Ingår grunden i priset?
Ja. Läs mer om vår grund här!
-
Har ni golvvärme i era hus?
Nej, vi har radiatorer.
-
Tar ni hand om ”allt” d.v.s har ni totalentreprenad?
Ja, vi erbjuder totalentreprenad.
-
Säljer ni även tomter?
Det förekommer att vi säljer även tomt, fråga din säljare eller läs mer här!
-
Hur lång garanti är det på vitvarorna?
Alla vitvaror har två års garantitid (om inte annat anges).
-
Hur mycket väger en husmodul?
Den tyngsta modulen väger 6,5 ton, den lättaste väger 4,5 ton.
-
Jag är intresserad av Älvsbyhus garage. Kan man köpa enbart garage?
Carport och garage kan endast köpas i samband med husköp.
-
När får jag gå in i huset och påbörja egna jobb?
Så snart den godkända slutbesiktningen av ditt hus är genomförd går det bra att påbörja egna jobb.
-
När ska vatten och el vara klart att tas i bruk?
Vatten och el ska vara klart under första monteringsdagen.
-
När kan jag flytta in i mitt nybyggda Älvsbyhus?
Så snart godkänd slutbesiktning av ditt hus genomförts och slutbevis från kommunen erhållits får du flytta in i huset.
-
När måste vi ha bestämt färgsättningen?
Senast 11 veckor före leverans (första monteringsdag) ska färgsättning vara oss på Älvsbyhus tillhanda.
-
När ska anmärkningarna vara åtgärdade efter besiktningen?
Senast 2 månader efter besiktning ska anmärkningarna vara klara om inte annat angetts.
-
Vad är huset målat med när det kommer från fabrik?
Panelen, knutbrädor, fönsterfoder och vindskivor på ditt Älvsbyhus är skyddsmålade med en alkydfärg när huset levereras.
Innan huset målas med utomhusfärg ska huset grundmålas med ett lager av alkydoljegrundfärg för att få en optimerad fuktbalans och ge ordentligt fäste för färgen.
-
Kan jag måla huset med Falu rödfärg?
Huset är skyddsmålat med en alkydfärg, på denna går det inte att måla med Falu Rödfärg (eller annan slamfärg).
-
Varför ska jag bygga nytt hus istället för att köpa begagnat?
Vi vet att det många gånger är billigare att bo i ett nyproducerat Älvsbyhus än i ett begagnat hus. Låga driftskostnader och mindre underhåll är andra fördelar. Läs mer här!
-
Varför ska jag göra en grundundersökning (geoteknisk utredning)?
Därför att byggbestämmelserna förutsätter det. Med hjälp av den så säkerställs att standardgrund kan användas eller om tilläggsåtgärder behövs såsom större grundplattor, kortare eller längre grundpelare.
-
Vem ska jag ha kontakt med innan husleverans?
Säljaren du har köpt huset av håller i alla kontakter före leveransen.
-
Jag har frågor/problem med mitt hus, vem ska jag kontakta?
Kontakta respektive servicekontor i din region via detta formulär så kontaktar de dig inom kort!
Service Norr Tel: 0929-162 33
servicedesk@alvsbyhus.seService Mitt Tel: 0929-162 72
servicedesk@alvsbyhus.seService Syd Tel: 0929-162 13
servicedesk@alvsbyhus.se -
Vilka försäkringar ingår när mitt Älvsbyhus levereras?
Det ingår en färdigställandeförsäkring och en tioårig nybyggnadsförsäkring.
-
Vilken leveranstid kan jag räkna med?
Då det varierar beroende på var i landet du ska bygga rekommenderar vi dig att kontakta säljaren i din region för korrekt information.
-
Vilken maxvikt får en kamin ha som bjälklaget tål, utan att gjuta ett separat fundament för den?
350 kg inklusive skorsten är lämplig gräns. Braskaminen hamnar så att den belastar två golvbjälkar.
-
Finns det frysrisk i min utvändiga vattenutkastare?
Normalt inte. Avstängningen sker långt in i väggen. Obs! Ha ingen slang ansluten vintertid, då finns det en klar frysrisk.
-
Hur hittar jag var ventilationen ska anslutas på vindsplan?
Se markering på ventilationsritning i din kundpärm. T-röret finns ofta på isolerad kanal som passerar bakom wc på vind, men på vissa hustyper ett par meter ifrån i golvnivå.
-
Hur stor luftväxling ska det vara i huset och på vindsplan?
0,35l/s och m² boyta. Det motsvarar cirka ett luftombyte varannan timme. Se även din kundpärm och manualen för frånluftsvärmepumpen.
-
Vilken uppvärmning är det i huset?
Vi använder en frånluftsvärmepump Nibe 750 som uppvärmning.
-
Hur underhåller jag min frånluftsvärmepump från Nibe?
Se gärna filmen med användarinformation och tips om hur du bäst sköter din Nibe F750 här.
-
Ingår en container för byggavfall?
Det byggavfall som uppstår ansvarar du själv för att avlägsna. Detsamma gäller också för städning av byggplatsen.
-
Ingår grunden i priset?
-
Efter husköp
-
Kan Älvsbyhus inreda min övervåning?
När du ska inreda det redan väl förberedda vindsplanet, hänvisar vi dig till lokala entreprenörer. Älvsbyhus åtar sig inte detta.
-
När får sotaren komma och göra sotningsbesiktning?
Tidigast på slutbesiktningsdagen.
-
Om jag ska sätta klinker i mitt badrum och behöver en förhöjningsring till golvbrunnen, vem ska jag kontakta?
Uppge RSK-nummer 7114059 till närmaste VVS-firma om du behöver information om din golvbrunn. De kan ge rätt mått och storlek.
-
Var kan jag köpa kompletterande material till mitt Älvsbyhus?
I de flesta fall kan du vända dig till en bygghandel. När det gäller produkter som är unika och specialframtagna för Älvsbyhus kan du som befintlig Älvsbyhusägare köpa dem via vår byggshop. Det gäller produkterna ytterpanel, standard skåpluckor, skåpar, garderober och rasskydd. Observera att frakt tillkommer på priset.
Kontakta vår kundtjänst på telefon 0929-162 00 eller info@alvsbyhus.se för ytterligare information. -
Varför rinner det ut vatten på golvet från pannan och ner i golvbrunnen?
Börja med att rengöra spillkoppen!
När värmepumpen arbetar bildas kondens. Denna kondens leds bort och samlas upp i en spillkopp. Förutom vatten hamnar även en del damm och partiklar i spillkoppen.
I samband med kontroll av säkerhetsventilerna, eller en gång var tredje månad, bör spillkoppen kontrolleras och vid behov rengöras.
-
Varför är det så viktigt att jag läser och använder huspärmen även efter att huset levererats?
Det finns massor med nyttig information om hur du sköter om ditt hus. Gör noteringar och samla relevant information i pärmen. Se den som en värdehandling att överlåta vid eventuell försäljning av huset i framtiden.
-
Vem ska jag ha kontakt med efter husleverans?
Kontakta respektive servicekontor i din region via detta formulär (hitta servicekontakt) så kontaktar de dig inom kort!
Service Norr Tel: 0929-162 33
servicedesk@alvsbyhus.seService Mitt Tel: 0929-162 72
servicedesk@alvsbyhus.seService Syd Tel: 0929-162 13
servicedesk@alvsbyhus.se -
Vilken dokumentation måste jag som kund tillhandahålla vid slutbesiktningen?
Köpare/beställare ska tillhandahålla både entreprenadavtal och kundpärm vid slutbesiktningen.
-
Kan Älvsbyhus inreda min övervåning?