Publicerad 29 juni 2022
Uppdaterad 29 juni 2022

Externt och internt när Älvsbyhus rekryterar

När Älvsbyhus rekryterar tittar man både externt och internt. De flesta arbetsledare kommer till exempel från produktionen – som Rickard Nyberg och Alexander Pardén. – Vi har duktiga medarbetare och vill behålla kompetensen inom företaget, säger Cecilia Wiklund, personalchef.

Den senaste tiden har Älvsbyhus gjort en hel del rekryteringar och har numer ungefär 300 anställda i hela koncernen - som omfattar även Finland och Norge. Drygt hälften av dessa finns i Älvsbyn, där huvudkontoret ligger.

Cecilia Wiklund, personalchef sedan november 2017, menar att många rekryteringar görs internt. Inte minst när det kommer till arbetsledare i fabriken.
– Många arbetsledare har börjat ute i produktionen och det ser vi som en stor fördel eftersom de redan kan arbetssättet och vet vad som krävs. Det är ett stort plus att de har med sig den kunskapen. De flesta går den vägen, säger Cecilia och fortsätter:
– Älvsbyhus är nog lite extra duktiga på det sättet. Man låter personalen växa inom företaget.


En av dessa är Rickard Nyberg. Han började på Älvsbyhus 1999 som praktikant och året efter anställdes han. Sedan 2018 arbetar han som arbetsledare i fabriken.
– Det var roligt att bli tillfrågad även om man vet att det betyder en del ansvar! Men, vi bytte fabrikschef till Alexander i samma veva så jag pratade med honom och insåg att vi ville åt samma håll och kunde hjälpas åt att jobba framåt i fabriken. Beslutet att börja som arbetsledare kändes inspirerande och spännande. Det är dessutom väldigt bra personal i fabriken och det är ju inget minus!

En liten annan resa har Alexan­der Pardén gjort. Hans karriär på Älvsbyhus inleddes för 16 år sedan på resningen i fabriken. Efter fem år fick han möjligheten att jobba som montör utomhus, sedan valde han att hoppa på en tvåårig yrkesutbildning till bygg­produktionsledare.
– Jag har alltid trivts bra på Älvsbyhus så efter min utbildning sökte jag mig tillbaka, till ritkontoret som produktionsplanerare. Efter en tid på ritkontoret fick jag chansen att kliva på som arbetsledare med fokus på produkt- och produktionsutveckling, som en slags länk mellan teknik och produktion, säger Alexander.
– Jag har suttit på många olika positioner inom företaget, och dessutom stannat ganska länge på varje plats. Det har gett mig en inblick i processen och företaget som uppskattas. I augusti 2018 fick jag dessutom möjlighet att ta mig an tjänsten som fabrikschef, något som kändes som en otroligt rolig utmaning! Sedan sex år tillbaka sitter jag även med i en produkt- och utvecklingsgrupp där jag får möjlighet att både bidra och påverka.

Enligt Cecilia är det svårt att säga exakt var behovet av personal finns inom den närmsta framtiden.
– På grund av ökad produktionstakt har vi under den senaste tiden anställt ett flertal personer till husfabrikerna i Älvsbyn och Bjärnum. Även på vårt ytterområde i Älvsbyn där komponenttillverkningen till samtliga fabriker sker har vi utökat personalstyrkan med flera personer.

Själv började Cecilia på Älvs­byhus 1997. Då som receptionist. 2002 började hon på löneavdel­ningen och har sedan dess jobbat som löne- och personaladministra­tör. Sedan november 2017 är hon alltså personalchef.
– Jag jobbade länge tätt ihop med förra personalchefen så det kom sig ganska naturligt när hon slutade. Vi har alltid haft ett bra samarbete.
– Och lite så är det. Det bästa med den här arbetsplatsen tycker jag är stämningen. Det är en trygg, säker arbetsplats med både bra förmåner och arbetstider - och chans till utveckling. Vi har trevligt på jobbet helt enkelt.

Undrar du något?

Vi finns här för att svara på dina frågor eller funderingar.

Beställ vår huskatalog

Helt utan kostnad

Oj då!

Ett oväntat fel har inträffat. Ladda om sidan